Thursday, April 16, 2009

Sayur oh sayur

Sayur-sayuran seperti ulam-ulaman banyak khasiatnya, terutama dari segi vitamin dan mineralnya. Yang biasa kita dengar, orang kata; makan ulam ni awet muda. Rasanya itu fakta yang ramai orang sedia maklum.


Tapi, mungkin dalam ramai2 yang tahu tu, tak semua pun yg suka makan sayur. Biasa kelihatan kalau di kedai2 makan, ada yg makan nasi berlaukkan ikan atau ayam atau daging sahaja, tanpa sayur.... (sayur dah habis masa tu kot? hehehhe). Bila bertandang ke rumah orang dan dihidangkan nasi, kadang2 tak de masakan sayur atau ulam pun. Atau pun masakan seperti nasi goreng atau mee goreng tanpa sayur di dalamnya....(mungkin takde stok sayur kat rumah masa tu kot....hehehh..)

Ada juga yg gemar sayur, tetapi memilih2 pulak jenis sayuran yg dimakan. Saya pun pilih2 jugak, tapi kebanyakan sayur atau ulam-ulaman memang menjadi kegemaran saya. Suami saya juga memang particular bab sayur nih. Kalau makan nasi, mesti ada sayur atau ulam. Kalau buat mee goreng atau nasi goreng, mesti kena campurkan sekali sayur-sayuran. Dah tu makan pulak berulamkan timun. Dan di rumah biasanya memang tak putus stok sayur-sayuran dalam peti ais.


Kat sini banyak juga sebenarnya pilihan sayur-sayuran, tapi banyak sayur orang putih la. Adakalanya cuba juga makan sayur2an yg tak biasa dimakan. Tapi, tekak kami ni tekak orang Melayu, biasanya pilih yang serasi dengan tekak kami la.



Ni ulam yang biasa kami makan kat sini.... iceberg lettuce (kami panggil salad), tomato, timun....


Kalau di Malaysia, kami suka ulam2 kampung seperti pegaga, kacang botor, ulam raja...etc...


Rindu pada ulam-ulaman ini...pegaga, kacang botor, pucuk jambu golok (gajus), ulam raja...etc...

Menyedari khasiat sayur atau ulam-ulaman ini, kami memang menggalakkan anak2 untuk menggemari sayur. Memang 'besar dugaan' untuk melatih anak2 sukakan sayur nih... Biasalah, kebanyakan budak2 memang tak sukakan sayur. Apa yg kami biasa buat; jadikan sayur-sayuran nampak menarik, contohnya susunan seperti smiley face ke.... dan kadang2 namakan sayuran dengan nama yg menarik dan mudah disebut, contohnya brokoli jadi 'pokok hijau'...karot jadi 'carrot rabbit' etc...ikut kreativiti tersendiri la. Adakalanya misi berjaya, adakalanya failed jugak. Terutamanya si kecik Nabhan tuh. Tapi, bila kita selalu pujuk2, bila anak2 semakin besar, mereka mula memahami kepentingan menyeimbangkan makanan dengan sayur-sayuran ni.


Mungkin teman2 ada cerita tersendiri tentang sayur??



5 comments:

iu @ wid said...

saye tak makan sayur..he he hee

anak-anak puun kurang gemar makan sayur..

tapi ayah diorg memang antu sayur...

jadinye tiap2 ari sy masuk sayur..

hidup sayurrrr!!!

he he heee

kin hashim said...

ye...hidup sayurrr!!!! hehehhh
takpe, sekurang2nya masih ada sayur kalau kami ada rezeki sampai rumah ayu...hihhihhh...

Bonda said...

makan ulam dan sayur paling masuk dengan budu. hidup budu!!! eh.. idup ulam cicah budu! ha3x

kayteeze said...

Ooo...kak tie suka sangat sayur... terutama sayur goreng campur, ratah je..he he..

kin hashim said...

Bonda, ye..mmm...sedapnya ulam cicah budu!

kak tie, saya pun suka sayur campur :).

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).