Tuesday, April 21, 2009

Puteri mandi


Kuih tradisional melayu... senang dibuat, senang dimakan, anak3 pun suka!


Ada pelbagai variasi, yg ni mengikut resipi yg diperturunkan oleh ibuku. Senang je; uli tepung pulut dgn secubit garam, bentukkan kecil2 dan masak dalam air yg mendidih. Dah masak, gaulkan dalam inti kelapa.

p/s~inti kelapa tu tak comel rupanya, tekstur kelapa yg 'kontot2'...hehehh...sbb menggunakan 'dessicated coconut' sahaja. Lagi cantik dan sedap jika menggunakan kelapa segar yg dimesin/parut sendiri.



15 comments:

kayteeze said...

Haha....first time dengar tekstur kelapa kontot !!

Kak tie kenal putri mandi ni lepas kawin dengan hubby, kat johor tak jumpa lak.

Memang sedap. Time ramadhan memang selalu mentua buat....

kayteeze said...

Haha....first time dengar tekstur kelapa kontot !!

Kak tie kenal putri mandi ni lepas kawin dengan hubby, kat johor tak jumpa lak.

Memang sedap. Time ramadhan memang selalu mentua buat....

atty's said...

salam kin..lama dah tak makan..
dulu ade orang suka buatkan utk kty

kin hashim said...

kak tie, belasah je ayat tuh..betul ke tak betul tu ye? hehhehe....johor takde eh? kuih tradisional org pantai timur kot.

w'salam kty...sapa tu yg rajin buatkan utk k ty? :).

Anonymous said...

ni mcm onde-onde ye?

Bonda said...

sedap pulok nampok putri mandi tuh...lamo x make.kami panggil kuih tu...,kuih kepek hidung.

kin hashim said...

cik anonymous, onde-onde tuh berintikan gula melaka dan disalut dgn kelapa yg digaul sedikit garam. Onde-onde warna hijau dan bentuknya bulat. Puteri mandi nih takde inti di dalamnya dan digaul dlm kelapa yg dimasak seperti 'inti kelapa'. Bentuknya biasanya leper.

kin hashim said...

Bonda, hahahhaha...klako la pulok..kue kepek hidung? 1st time dengo nih :).

ami mahzar said...

sronok juga...dok jauh d perantauan tp rajin memasak.. leh jadi duta mknn mesia kt sana..

bondaqeem said...

tingat bulan pose.. selalu gaks dolu2 arwah nenek buat.. hehehe..

kin hashim said...

ami mahzar, duduk jauh gini la akan jadi rajin masak, sbb byk benda takde, nak makan kena buat sendri la :).

bondaqeem... a'a ye...selalu glamer time bulan pose, pencuci mulut waktu berbuka.

ZaliMuda said...

nasib baik org 'KotoBaru' dok panggil kueh 'tahik hidung'! hahaha

Akhi Farid Rashidi said...

Macam pernah tengok, orang kedah panggil apa entah. Tak pasti pula.

Tirana said...

Kin..

Huaaaa...sedapnya puteri mandi..kena buat ni..rasa2nya ada tepung pulut kat dapur tu..

kin hashim said...

en zalimuda, gapo dio gak...bedo'oh la tuh...hihihhh...

Farid, kat kedah pun biasa nampak kueh nih?

Kak tirana, hahah..macam org mengidam pulak! hihhh......sile2...sila2...

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).