Friday, April 17, 2009

Cerita pada hari itu

Pada hari itu...

"Ting tong...ting tong" Loceng pintu kedengaran lebih kurang jam 12 tgh pada hari itu.

"Sapa pulak yg datang nih?" Aku tertanya2 di dalam hati, seperti biasa, agak keberatan untuk membuka pintu selain daripada waktu yg sepatutnya suamiku pulang dari tempat kerja. Sekadar menjenguk melalui tingkap.

"La...posmen rupanya" terpacul ayat itu keluar. Segera kucapai tudung untuk keluar ke pintu. Kalau posmen mengetuk pintu, pasti ada parcel atau surat berdaftar.

Memang betul, si posmen itu menyerahkan sebuah kotak kecil kepadaku selepas aku menurunkan tandatangan pada sehelai dokumen yang dihulurkan. Aku menerima satu kiriman parcel dari London.


Sebelah kiri tulisan yg tertera di hadapan kotak. Sebelah kanan tuh, tulisan yg tertera di belakang kotak.


"Ish.. mamat mana pulak hantar barang untuk aku nih?" Terkejut ada, kelakar pun ada tengok namaku kat depan dan nama serta alamat pengirim di belakang. Takut pun ada jugak. Entah apa isi kandungan dalam tuh... mana la tau bom ker? hihihh... Aku tak de kawan atau pen pal pun nun kat London sana.

Tapi disebabkan rasa ingin tahu membuak2...kuberanikan diri untuk membuka bungkusan itu.....


Sehari sebelum itu...

Petang itu, suamiku menelefon dari tempat kerja.

"Ada sampai surat hari nih?" tanya suamiku.

"Posmen tak datang pun!" jawabku.

"Kenapa? ada tunggu surat apa2 ke?" aku bertanya lagi.

"Tak de lah....." jawab suamiku lagi.

Bukan sesuatu yang pelik. Suami selalu menelefon aku di rumah dari tempat kerjanya. Kadang2 dua tiga kali sehari. Sekadar bertanya apa yg aku buat, anak2...etc. Setidak-tidaknya sekali sehari bertanyakan lauk apa yg aku masak untuk hari itu.



Lebih kurang 6 minggu sebelum hari itu....

Di Lancaster, di rumah Kak Aini, ketika bersiap2 untuk pulang.....

"Meh kita ambik gambar dulu sebelum balik" kata suamiku. Ketika itu, aku sedang menyibukkan diri dengan si kecil Hamdan.

"Abang, ambik sekali guna kamera dalam kocek jaket tuh!" kataku. Aku menjadi pemilik tunggal kamera Canon Powershot A460 itu setelah suamiku memiliki Nikon D60 idaman hatinya kira-kira 4 bulan lalu...

"E-eh....kenapa nih?" kata suamiku, Mulanya nampak sedikit terkejut. Lepas tu dia tersenyum.

"Kenapa apanya?" tanyaku. Dia senyum lagi.

"Tak tau la.... tuan dia buat apa nih?" Dia senyum lagi, sambil menghulurkan kamera itu kepadaku.


Ni la rupanya kamera itu waktu tuh...


Aku terkedu tak terkata melihatkan kamera di tanganku.

"Apa silap yg aku buat?" aku berkata-kata pada diri sendiri. Seingatku, kamera itu hanya berada dalam kocek jaket.....tak jatuh pun. Dan kali terakhir aku menggunakan kamera itu tak sampai sehari sebelum itu pun ...tanpa apa2 masalah. Tak puas hati....Hmmm.... misteri nih...



Pada hari itu lagi.....

Kuberanikan diri membuka bungkusan kecil itu.....

Tadddaaaa.....

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Sepulangnya kami ke rumah semenjak kejadian di Lancaster itu, aku 'membayangkan' hasrat untuk kembali memiliki sebuah kamera sendiri, walaupun suamiku sudah pun memiliki Nikon D60 nya yg canggih manggih tuh. Aku tidak berhajat kepada kamera yg canggih atau mahal atau model glamer yang terkini. Cukup sekadar sebuah kamera yg kecil, senang untuk aku bawa ke mana2 dan boleh disimpan dalam kocek sahaja. Dan juga, senang untuk aku menggunakannya dengan sebelah tangan sahaja, sambil tangan yg satu lagi ni memegang anak kecil.


Rupa2nya si dia memahami hasrat hatiku... dan membelikan aku sesuatu sebagai ganti Canon Powershot A460 ituh...


Ini rupanya isi kandungan kotak kecil tuh....


Kini aku kembali menjadi pemilik sebuah kamera....Terima kasih buat si dia. I love you.



17 comments:

ZaliMuda said...

pertama! hahaha

ZaliMuda said...

baru letak komen..
komennya:
laaa.. entry mcm ni pun ada ka?

kin hashim said...

hahahhahahha......nape? tak boleh ke?

Bonda said...

weh!...bebalas surat cinta pulok ko?...saspen...tie duk ingat ko kerpok hok duk royat ari tu...tapi dari london.kemero tie pun dah hilang...ada saspen macam kin jugok ko?haha2....lawak

iu @ wid said...

alalala.. sweetnye akak ngan cik abe nuuu... :D
hilang yang lama dpt pengganti yg baru.. suprise lagi tu.. bijok lah abe menawan hati kak kin..heheheheee...;p

Zuri@ni said...

Romantiknya husband k.kin :) kiter pulak naik excited baca citer nie, hehehe

kin hashim said...

Bonda, kamere ilang? bagi2 hint la ke org tuh...esok2 dapat parcel dari london gok, mana tau! hihhhh...

iu, ish...malu la plak...hihhhh...

zu, .... :).

eeeda said...

Alangkah diri bahahgianya....dpt Suami yg memahami isi hati seorg isteri...kamera dah penting mcm handphone kan.....

Ani said...

Bestnyer dpt camera baru!!

Salam,

Tumpang iklan....

Come and visit us at http://eazyshop2u.blogspot.com for a good quality, branded and affordable children clothing.

TQ..

kin hashim said...

Eeeda, a'a kan....kamera sekrg dah jadi macam handphone pulak, macam tak bole hidup kalau tak de kamera...hihhhh... (ye ke?)

Ani, terima kasih singgah sini.. :).

Ibnurashidi said...
This comment has been removed by the author.
Farid Rashidi said...

Salam,

Tahniah dan mabruk! boleh buat novel atau cerpen tu. Bercinta lepas kahwinkan bahagia. Tak gitu kak kin?

kin hashim said...

Terima kasih farid :). Ye, berusaha utk menyemarakkan cinta selepas kawin, insya Allah kekal bahagia :).

kayteeze said...

Haha....bestlah tu...mesti selalu snap2 ni...

Pandai betul cik abe Kin buat surprise, ek...hi hi..

niza said...

bestnyer!!!!!sib baik si dia memahami...hehehe...

kin hashim said...

Kak tie, bes..bes..bes..hihhhh...

niza, :).

Fauzi, Adlina and Nashwa said...

Sayangku R Hashim... so sweet...

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).