Thursday, May 14, 2009

Nyamuk? lalat?

Bila kakak dan abang ke sekolah, dan ayah ke UL, tinggal la ibu di rumah bersama Nabhan dan adik Hamdan. Nabhan kebosanan takde teman bermain. Sepagi itu, biasanya Nabhan akan berebut komputer dgn ibu ... dan yg menang tentulah Nabhan! Sambil2 duk depan komputer, kadang2 dia mintak susu. Atau biskut..atau roti...apa2 aje la!

Pagi tadi, selepas minum susu, dia sendiri turun mencari kuih di dapur. Sebaik mengambil potongan kek batik di dapur dan mengisinya di dalam mangkuk kecil, Nabhan cepat2 melangkah meniti anak2 tangga ke tingkat atas, menuju ke bilik ibu. Sesampainya di depan pintu bilik ibu, tiba-tiba Nabhan tercegat, seperti takut2. Biasanya dia terjah aje! mau cepat2 bertemu 'en super maker' nya...hehehh...

"Kenapa Nabhan?" tanya ibu.

"Adik takut... " jawab Nabhan sambil matanya tepat memandang lantai.

"Takut apanya?" tanya ibu lagi, sambil melayan adik Hamdan.

"Ada nyamuk!" jelas perkataannya, sambil tunjuk2 ke arah lantai.

" Mana ada nyamuk kat sini....." jawab ibu. Memang pun, tak pernah jumpa nyamuk pun kat sini. Apa lagi siang2 buta nih.

"Tu...nyamuk tuh!" jarinya dituding ke lantai....

La.... rupanya ada seekor lalat sesat hinggap kat lantai tuh. Waktu summer ni, kadang-kadang memang ada lalat tersesat dalam rumah.

"Tu lalat la Nabhan, bukan nyamuk..."

"Ooooo...." jawab Nabhan seperti biasa bila persoalannya dijawab...hehehhe..



p/s ~

Kat sini jarang jumpa serangga2 kecil nih. Nak jumpa semut pun susah. Anak2 semua takutkan serangga yang kecik2 tuh. Kalau terjumpa seekor, riuh serumah...padahal anak spider je...hehehhh...



15 comments:

atty's said...

salam kin..
kelakar je Nabhan..lalat disangka nyamuk...
yerle binantang tu lebih kurang je rupanya ..

niza said...

hahahaa..sabo jek nabhan ni tau...nnti nabhan blk KT mcm2 nabhan dpt tengok...mau lg riuh kan kak...hehe...

Sasha said...

hahaha!!! sure kecoh kalau dah balik Msia nnti... mcm2 makhluk serangga boleh ditemui dgn mudahnya di sini...

Kelkatu Biru said...

Hehheee...waktu summer je la ek banyak serangga leh jumpa kat sana...lalat kat sana ngan lalat kat M'sia sama besar gak ke? heheeee...

Kiteorang kat sini siap bela labah2 kat siling...sebab soleh suka. Bersawang2 la umah kami...kalau buang sawang tak leh buang perabis, kene tinggal sket rumah spidernya.

Kalau orang yang tak tau datang umah, mesti ingat tuan rumah ni pemalas, sawang pun malas buang...hehheeee...

iu @ wid said...

:D cutenye nabhannnnnnn....

ingt aper td.. nt da balik mesia sure x heran ngan nyamuk .. mau di kejarnye beramai2 nyamuk2 kat mesia... hehehe

Bonda said...

haha2...lawak nabhan,biasa la sebab membesar kat uk.lebih kurang anak kami le...x leh tengok lalat sekor pun riuh satu rumah mcm takut ko rimau.

kin hashim said...

kak ty, tulah, sbb dah jarang2 jumpa, jadi terkonpius plak.

niza, blk nanti kalau msh takut jugak ngan binatang2 kecik tuh, tak leh gi memana la jawabnye... hehehh..

Sasha, agaknya kalau selalu nampak mungkin jadi tak heran la pulak..hehehh..

kin hashim said...

i-syah, a'a time summer ni la bole jumpa byk sikit binatang2 kecik tuh... bela labah2 kat siling sbb soleh suka? hehehhh..kat rumah kitorang ni, budak2 mmg tak suka tgk labah2 , tapi mak diorg ni mmg suka jaga rumah labah2 tuh...sayang nak buang...hehehhh...

iu, tu la, agaknya kalau biasa nampak dah tak heran la. Kat kg kitorg mmg byk nyamuk...hihihhh..

bonda, mmg pon...kalau tgh main kat luar, nampak semut sekor 2, seme berlari msk rumah! hehehh..

Anonymous said...

balik msia nanti jupo menatang hok bleh melompat mcm di perak tu.. lagi haru

kin hashim said...

macam selentia? hehehhh...

kayteeze said...

Ha ha ha..... Kak tie pulak selalu confius kumbang dengan tebuan... punggungnya macam sama je color, he he...

Kat sana kurang serangga, ya... bagus la tu. Tentu selesa . Kat sini kekadang banyak lalat dan nyamuk. Nanti bila anak2 kin balik Malaysia, mesti excited betul...

kin hashim said...

A'a la kak tie..sini susah nak jumpa binatang2 kecik tuh..gula tumpah pun takde semut nak dtg hurung..hehhe..

Faridrashidi said...

Salam,

Saya dah lama dengar pasal ni. Negara mat saleh tak ada serangga. Ya, sangat kagum! Sungguh, orang bukan Islam lebih mengerti hakikat kebersihan dari orang Islam sendiri.

Sini, asal musim panas. Berjuta lalat hurung sana sini. Nak menghafaz juga jadi jem.

kin hashim said...

W'salam farid. Selain faktor kebersihan, mungkin cuaca juga salah satu puncanya. kat sini, (terutama di ireland ni sendiri) walaupun musim panas, tapi, suhu sekitar 8-16 darjah jer... masih sejuk2. Mungkin serangga2 yg biasa ada kat tempat kita tu tak bole nak hidup kot...

catz_mafia said...

Kak Kin,
Nasib baikla nyamuk atau lalat tu bukan jenis spesis terancam.. kalau tak susah juga anak-anak nak kenal kan?

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).