Wednesday, May 20, 2009

Lemang Jepun

Diberikan tajuk entry ini sebagai 'Lemang Jepun' kerana kuih ini ala2 lemang gitu....

Kat Malaysia, tak pernah masuk pun kedai Sushi King. Tak pernah makan. Tak rasa teringin pun. Kat sini, ada kawan yg suka buat sushi. Pernah la merasa home made sushi yg kawan buat. Tapi tak terfikir pulak nak buat sendiri. Tapi semenjak dua menjak ni, ada orang teringin nak makan dan mengorder sushi la pulak. Jadi, kena la belajar buat sendiri.

Maka dicari la segala bahan dan peralatan yang perlu. Semalam adalah 'hari ini dalam sejarah' kerana berjaya membuat sushi buat pertama kalinya. Tahniah untuk diri sendiri...hehehhe...



Orang Jepun buat sushi biasanya letak isi ikan mentah. Tapi, ni sushi versi org Melayu asli, sushi isi udang dan hati ayam goreng, beserta dgn timun dan avocado sahaja. Setelah berhempas pulas, inilah hasilnya...tadddaaaa....



Sedap jugak!! hihihhih...boleh la buat lagi lain kali....





***kemaskini***

Disebabkan ada yg bertanya camane nak buat sushi, ni ada dikongsi sedikit sebanyak. Belajar buat benda ni kat youtube sebenarnya. Ada macam2 jenis sushi dan macam2 cara buat. Yg sushi gulung dan potong2 macam lemang ni namanya sushi maki, kalau tak silap la.

Ok, bahan2 yg diperlukan:
  1. beras sushi
  2. kepingan nori (roasted seaweed)
  3. bahan utk isi ~ apa2 yg disukai (isi ikan/udang/crab steak etc beserta sedikit sayuran)
  4. sos wasabi (biasa diletakkan bersama ngan isi sushi, tapi yg ni saya tak letak pun....sbb, tak jumpa pulak yg diyakini boleh dimakan)
Peralatan yg diperlukan:
  • sushi mat (seperti tikar buluh kecil) ~ gunanya untuk membantu semasa menggulung sushi supaya mendapat bentuk gulungan yang cantik dan kemas)
Cara membuat:
  1. Masak beras sushi seperti masak nasi biasa. Bila nasi masak, ada kaedah yg campurkan sedikit vinegar dan biji2 bijan yg dibakar (digaul rata). Tapi, saya hanya masukkan sedikit garam semasa memasak nasi sahaja.
  2. Sediakan bahan2 untuk isi sushi. Mana yg perlu direbus dulu ke...goreng ke...potong ke... (tips ~ kalau mahu guna udang, cucuk udang dengan lidi/cocktail stick semasa merebus udang, supaya badan udang menjadi lurus dan tidak membengkok bila masak)
  3. Letakkan kepingan nori di atas sushi mat, lepas tu ratakan nasi sushi di atasnya.
  4. Susun isi sushi di atas nasi secara memanjang
  5. Gulung dengan bantuan sushi mat, sambil menekan2 di atas sushi mat supaya nasi menjadi padat.
  6. Bila siap digulung, jadilah ia seperti lemang.....sedia untuk dipotong. Pastikan menggunakan pisau yg tajam, kalau tak, sushi anda menjadi penyet! hehhee...
Selamat mencuba!



22 comments:

kayteeze said...

Sushi sepinggan......kasi pos laju, eh..

Kak tie tak pernah makan... tapi teringin nak rasa kin punya, hu hu...

Kelkatu Biru said...

Wow, ni sushi queen, bukan sushi king ni...hehheheee.

catz_mafia said...

Kak Kin,
Nak la jugak.. Tapi takmo seafood ek.. Bila nak pos? hehe

Sasha said...

huaahhhh!!! ni tahap rajin yg melampau! kalah Suzi mcm ni... hehehe... org yg tekun je mampu menghasilkan sushi sebegini cantik!!

kakchik said...

alahai sushi.... alias kimbab, nampak sedap la yg kin buat ni esp sb ada udang. kak e dtg ke KB siap bawa bahan2 utk buat sushi ni utk kakchik tapi masih lagi dok dlm petiais, takde masa nak buat. malas lbh byk kot

ina said...

cam mana nak mmbuatnya tu?

Shaz-ina said...

k.kin,kitorg nak meng'order' jgk boley?;)

Zuri@ni said...

Kalu K.Kin jual sushi nie kat kedai, kompem kiter beli sebab sokmo rasa was-was nak beli sushi yang ada jual tu, tak rela nak makan mentah, iskkkk

niza said...

kak!!!!sedapnyer....delivery leh??hehehe..

kin hashim said...

Kak tie, nanti ada rezeki bila2 kita jumpa, saya jamu kak tie ngan sushi ye..heheh... (tu pun, kalau saya masih ingat la camane nak membuatnye..hehhhhe)

i-syah, sushi queen? hahhaa.. betul la ni kot..

catz_mafia, nak jugak? bole..bole..takmo seafood? mmm...sushi ayam ok? delivery malam nih...dalam mimpi ye..hehhe..

kin hashim said...

Sasha, takde la rajin melampau,tapi, suka je buat..benda baru, seronok la membuatnye..... nampak sushi tu cantik? jgan la percaya sgt...tu nmapak cantik kat gambar je....hihihih...yg betulnya comot aje...penyet pun ada! hehhe...

kak chik, selamat membuat sushi. Isi udang bes kak chik..cubalah! :).

Ina, k kin dah update cara nak membuatnya. Tengok balik kat entry tu ye... :).

kin hashim said...

Shaz-ina, nak order jugak? Ooo... ina si peminat sushi yer..hehhe....bole..bole..tapi, harganya 3 kali ganda dari yg kat kedai kat cork tuh! maklumlah home made kan....hehhehe...

Zue, k kin pun tak rela nak makan yg mentah! tu sebab selama ni tak teringin pun nak makan sushi tuh...tapi, bila buat sendiri...suka ati la nak bubuh apa pun dalam tuh! hihihh....

Niza, nak jugak? Wa...tinggi permintaan nih..tak menang tgn la lagu nih...hehehhe..

arazma @ ami m said...

x penah mkn sushi sbb tau ikannye mentah...eee, klu belajo bio parasit dulu, dlm ikan bnyk cacing.. tp bila nampak sushi kak kin, alamak! tringin rasanya...cuma namanya kena tukar.. dari sushi maki (x sedap beno namanya..) kepada sushi mak kin...

kin hashim said...

dlm sesetgh spesies ikan je kot ada cacing yg bahaya, org jepun kan ramai yg makan ikan mentah...sihat je dorang...hehehh...ye ka ha? ntah...hihihh...
sushi mak kin? alamak, tak bes la nama tuh...hehehhh...

Bonda said...

rajinnya...rasa tium pulok:)

kin hashim said...

rasa tium? guane tu eh? teringin ko? hehehhh...

iu @ wid said...

uishhh... dasaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat!!

kin hashim said...

wei cik iu....terkojut tuan rumah!

atty's said...

salam kin..rajin nya kin ni..utk cik abg..
kalo jdk jiran kin nie besh..leh..mintak skit..ngn muka tak malusnya

catz_mafia said...

Kak Kin,
Adoi.. dalam mimpi je? huhkhukhuk...
Cakap mak kita... waaaaaaaaaaaaaaa...

eeeda said...

Memasak nie yg penting rajin mencuba dan ada orng yg tukang makan. Lebih baik lagi ada pengkritik untuk penambahbaikan masakan. Memang jadilah.

kin hashim said...

kak ty, ala....nak masuk tekak sendiri gak...hehehh....kalau k ty jadi jiran saya kat sini, buleh2...ari2 kita boleh tukar2 pinggan kue..tapi, kalau kat mesia, saya tak jamin la... hantar plastik kue (made in warung..hehhh..)kat umah kak tie buleh la kot..hihhihi..

catz_mafia, alamak! jgn la repot kat mak pulak...tulon! tulon!

eeeda, betul2! setuju. Saya suka masak, sbb ada org suka makan...hehehhh..

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).