Saturday, July 19, 2008

Singgang sotong


Lama dah tak buat nih.... suka sgt kalau lauk2 berkuah air. Bukan sahaja kurang kolesterol, lebih penting senang nak masak, main campak2 jer! :).

Resipi singgang sotongku...

sotong banyak mana ikut suka
bawang besar
bawang putih
asam keping

serai

air

garam secukup rasa


***ada org letak kunyit hidup, lengkuas atau halia, tapi saya tak letak pun...
***boleh tambahkan sedikit cili kalau nak pedas...

Dah siap masak, saja intai2 resipi kat MyResipi, ada orang letak sekali daun kesum. Kebetulan ada sikit daun kesum, baru ditanam, ambik la 3,4 helai daun kesum (nak ambik banyak2 sayang pokok baru nak tumbuh..heeheh... :).

4 comments:

Myza said...

Kin, singgang sotong tu lain dr yang lain. Biasa org buat singgang ikan atau daging. Myza pun buat singgang gak baru ni, tapi singgang bendi dgn ikan bilis... hehehe. Bahan2 lebih kurang sama je.Letak daun kunyit, lagi wangi baunya!

kin hashim said...

singang bendi ngan ikan bilis? mm..tak biasa buat tu... bole try bila2 nanti..

Akak said...

Salam Kin...

Akak suka sangat lauk yg simple2 camni..

kin hashim said...

sama lagi la kita, kak! :).

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).