Thursday, July 17, 2008

'Milk giraffe'

Ni bukan nak promote fresh milk tesco punya yer.. kebetulan beli susu ni baru2 nih... :). {bukan penggemar fanatik brand tesco...hehhee..} Saja nak kongsi cerita ... sekrg nih, Nabhan dah boleh declare bebas daripada susu ibu. Yg sorang ni betul2 anak ibu... susah betul nak pisahkan ngan susu ibu...akhirnya, setelah tinggal beberapa hari je lagi nak msk 2 thn...setelah dicuba beberapa cara...akhirnya, baru la berjaya...alhamdulillah.. :).

Kalau dulu, fresh milk yg 2 liter (tak kira jenama apa) tahan 3,4 hari untuk kami sekeluarga. Sekrg ni, kadang2 sebotol 2 liter abis dlm masa sehari!

Usaha memisahkan Nabhan dgn susu ibu giat berjalan terutama sejak balik Mesia ari tu...Nabhan diperkenalkan dgn susu formula....Antara susu putih dan susu coklat, nampaknya dia lebih gemar susu coklat...tp, antara susu ibu dan susu botol, dia lagi gemar berkepit ngan ibu! adui....dibelikanlah botol susu yg agak2 menarik sket...lalu dipujuk lah dgn cerita ceritut... dan yg agak berjaya, cerita 'giraffe naik helikopter'.... :).

Itulah cerita awal kejayaan Nabhan dgn susu botolnya...heehhee..
Bila balik Ireland, bekalan susu tepung perisa coklat bertahan untuk beberapa minggu jer (sekrg menunggu kiriman stok dari Mesia)...jadi Nabhan diberi la fresh milk dicampur dgn coklat....Nabhan belasah ajer! itulah milk giraffe kegemaran Nabhan... :).

4 comments:

Kamsiah said...

hehe mmg lucu baca citer anak2 kan..mcm2 ragam..
anak akak 3 org breast feeding..Alhamdulillah takde masalah nak bercerai susu..sebelum masuk 2 th dia org stop dgn sendirinya..
yg bongsu ni,oleh sbb bersalin melalui pembedahan,tak berurut,takde susu..so bg susu formula ja la..
tu yg debab semacam tu..

NoorGie said...

hehehe kin, baca entry terbaru ingat masa amirul nak bercerai susu. Alhamdulillah...x susah sangat la....tapi dari umur 2 tahun (masa bercerai susu) sampai sekarang, dia cuma gemar 1 jenama susu je...DUGRO(dulu DUMEX), perisa coklat :)

iu @ wid.ayu said...

teringat pulak crite anak2 ni dlu pisah cucu.. si haziq ,terpaksa di masukkan dlm nersery dlu sbb keje kejap... so nk x nak terpaksala dia pisah susu..bukan kejap..lama..menagisnye tu..1st day kt nersery satu hari x makan ape2..blik2 tgok da longlai..ciannn!!..kendian kuatkan hati ni gak.. mlm2 je dia susu ibu..llma.takmo da ssu bdn.. kesian kat dier..umur bru setahun da masuk nersery..adalah setahun gak duk nersery tu..hehehe

si faris plak.. mcm2 wat..tp x berjaya..letak sirapla..halia la..yg pahit2 tu..mm mcm2..tp x menjadi gak..nk bergantungan jugak..umur dah 2 tahun lebih..x leh jd ni..kena paksa gk taknak bg..last2 biar jela..mnagis 3/4 hari nk susu ibu..tp duk pujuk2 gak susu len..pekakkan telinga..utk adik dia gak nt..ikutkan hati..mak mana yg suka bila anak mngis2 nk susu.. last2 leh mngis diri sdiri sbb kesian..tp teerpaksalah.. hehe..last2 slps biar jee..akhirnyaaa berjaya!!..syahdu tak.????.ekekekekke

macam2 kan...hehehee

skang sume minum susu segar..lembu..

kalu minum susu girafe..nt leh tinggi macam girafe tak..????

hahahah.. :P

kin hashim said...

kak kam, anak debab tak pe asal sihat.. :).

kak gie, anak suka dugro tak pe..jgn hanya selera nak susu yg mahal2 melampau aje dah la.. tak larat plak kita nanti..hehhehe..

iu, nak haziq dan faris jadi tinggi eh? heeehhe.. buleh la wat xperimen minum susu giraffe! :).

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).