Friday, October 24, 2008

Bila sesekali hati ingin berkata2...

Agak lama menyepi dan takde update dlm nih... sesekali online, bertandang ke blog kawan2...sekadar singgah, tanpa meninggalkan jejak.... jarang2 sekali tinggalkan pesan/komen... sempat juga jengah rumah mayaku ini, menengok2, mana tau ada yg sudi titipkan pesanan buat tuan rumah kat cbox
Photobucket

Tapi, tuan rumah masih lebih senang 'menyendiri'... buntu idea? mungkin.... tiada cerita yg sesuai untuk dikongsi, walaupun pastinya setiap ari ada je peristiwa/perkara yg berlaku...? mungkin...tp, rasanya yg lebih tepat tuan rumah ni 'takde mood' agaknya....
PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Banyak perkara yg berlegar dlm fikiran sejak akhir2 nih... yg menyesakkan dada...menyesakkan perasaan...menghantui minda...pendek kata, pastinya yg tidak enak untuk difikirkan..kalau tidak masakan begitu sekali mempengaruhi 'mood' dalam diri... Bibir tidak ingin berbicara soal kesedihan hati dan perasaan... biarlah yg dikongsi hanya cerita2 ceria dan menghiburkan...bukan tidak sudi atau tidak mahu...cuma mungkin tidak bersedia untuk berkongsi secara terbuka sebenarnya... biarlah cerita sedih hanya di hati...jauh di sudut sana..
Photobucket

Tp, sesekali hati meronta2 untuk berkata2... bukan bicara sang bibir, tapi bicara sang hati... mungkin sekadar sedikit luahan...

Redha dan sabar dgn segala yg tersurat...memang itu pun yg sepatutnya. Apakah layak seorang hamba mempertikaikan apa yg telah ditentukanNya? Sudah barang tentu tidak layak sama sekali!! Tapi, diri ini manusia biasa yg punya banyak kelemahan dan kekurangan... bukan niat mahu mempertikaikan kenapa itu..kenapa ini...kenapa kami? sekadar sesekali mahu merasionalkan perkara yg berlaku..

Memang pahit untuk ditelan sekiranya yg datang itu hempedu. Orang mungkin berkata...takpe, yg pahit itu ubat, sabar... ye.. sabar... senyum penawar duka... yg menanggungnya?

Sedih...memang sedih... puas menangisi apa yg berlaku? tidak... sesekali masih lagi menangisi nasib yg menimpa... bukan meratapi ketentuanNya, sekadar menangis untk melepaskan sebak di dada...sedih dan kesal bukan untuk diri sendiri, naluri ibu bersedih untuk anak2ku yg sgt2 kukasihi... yg secara tak langsung terheret sama dalam kemelut ini, meskipun hakikatnya mereka tidak memahami apa yg berlaku. Biarpun diperjelaskan (bagiku, mereka layak diberitahu keadaan sebenar) masakan usia sementah itu mampu mencerna permasalahan orang dewasa!

Anak2ku tak banyak karenah dan tak banyak soal sebenarnya...mereka nampak memahami masalah ibu dan ayahnya ini. Mungkin kegusaran naluri ibu ini yg berlebih2an... tapi, naluri ibu ini juga yg rasanya dapat 'membaca' gejolak konflik dalam diri anak kecil berusia 6 dan 4 tahun itu!!

Jauh di sudut hati, tidak pernah lekang kutitipkan doa kepada Yg Esa, moga diberikan kemudahan kepada kami untuk mengadapi semua ini... ditunjukkan jalan penyelesaian akan permasalahan ini... Alhamdulillah, hari ini nampak sejalur cahaya... sesungguhnya Allah swt tidak akan menguji hambanya dgn sesuatu yg tidak mampu untuk dihadapinya...

Di kala ini, terasa hati ini mampu tersenyum sedikit... (memperbaiki mood...sbb, tu lah boleh ada update ni...hehehe...)... dan sememangnya, dalam waktu2 begini, aku memerlukan ketenangan perasaan dan fikiran... untuk mengadapi 'saat2 getir'...

Semoga Allah swt merahmati dan memberkati hidup kami....
amiin....
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Photobucket

15 comments:

iu rf said...

kak..jgn sedey2 tawwww... tabahkan hati ..bykkan berdoa... semoga allah memudahkan urusan akak sefamily.. jgn sedey!!

p/s : nk bg semangat sebenarnya..tp x tau camne...hehee

Tirana said...

Betul kata Kin..kadang-kadang di waktu kesuraman melanda, menyendiri itu lebih baik untuk menenangkan hati dan perasaan..dari menghamburkannya sampai satu dunia tahu..hehehe.. Kin, cari kawan yang boleh dipercayai untuk meluahkan rasa.. Kadang2 perasaan yang tertekan akan reda selepas diluahkan pada teman yang setia..dan jugak luahkan pada yang Esa kerana dia Maha Mendengar..

Apapun kak tirana harap dan do'akan mudah-mudahan kesuraman yang melanda akan segera berlalu pergi agar suasana tenang kembali..

attyfir said...

salam kin..takecare yer..

Hasra_Razali said...

Smoga K.Kin terus diberikan kekuatan di dalam mengharungi kehidupan ini...amiin..:-)

Mama Mia said...

salam kin....

hidup ini memang penuh dgn dugaan dan ketidaktentuan. yg penting...anggaplah dugaan untuk mematangkan kita. mmglah di saat dugaan melanda..kdg2 kita tertanya2 apa hikmah dan rasional di sebaliknya...tapi percayalah....bila semua dah berakhir..barulah kita akan dpt menghidu hikmah di sebalik segalanya. Time tu..kdg teras malu pulak dgn Allah sebab sebelumnya kita asyik meratapi dan mengeluh dgn nasib. Ni pengalaman saya Kin....

anyway...saya tau kin tabah. take care dan banyakkan doa...

azza_irah said...

salam kin..
rupanya ada gelodak di hati yg buat kin menyepi..
mg sgalanya akan kmbali spti dl..
kadangkala menangis itu perlu..sbg melepas sgala rasa yg bsarang..
doa azza mg kin semakin tenang dan diberi hidayah jalan mana yg terbaik utk keluar dr kemelut ini..

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

laaa...sedih plak rasa bila baca..

nampak mcm ada masalah besar...

sabar jelah..setiap masalah mesti ada jln penyelesaian..jgn dipendam. Luahkanlah..kalau tidak dgn mulut..luahkan dgn tulisan...

saya ni klu marah atau sedih kat hubby..selalunye taip je pastuh bagi dia email hehehe..dr dulu mmg camtu..selalu klu saya diam..tak esok lusa mesti dia terima sesuatu kat email..takpun dah siap print..tak pun dlm komputer dia..hehe...sbb tak reti ler nak bebel ckp panjang2..penat..baik tulis...salah taip bleh delete..klu terlajak kata ni payah sikit..betul tak?

saya tak pasti apa masalah kin tp saya agak je hehe...klu silap jgn marah ye..mohon maaf...

klu boleh jgn ikutkan sgt perasaan..byk istighfar..insyaallah allah permudahkan masalah yg ada ataupun cube baca..lailahaillah anta subhanakainni kuntumminalzalimin..insyaallah...

Unknown said...

kin,
kata dr 'aidh al-qarni, bila kita berasa sedih, gelisah atau gundah gulana maka ingatlah bahawa segalanya adalah cara Allah membantu kita menebus dosa-dosa kita.
Allah tidak pernah melupakan kita, hanya kita yang selalu terlupakan-Nya.
semoga kin kembali ceria dan menemui penyelesaiannya.

Unknown said...

ala...nape nih sis...sedeyla baca...harap2 semuanya ok yek...

Tie said...

Salam kin..sebenarnya kak tie perasan, kin dtg ke blog kak tie tapi tak seperti sebelumnya, langsung tiada komen atau pesan.Kak tie ingat kin tak rasa selesa, kerana semenjak dua menjak ni , kak tie tulis merapu, emo, entah apa2..mungkin psycho. Kak tie ni macam kin juga ada masalah, kerana itu cuba memceriakan diri sendiri, kerana dgn menulis ni lah, kak tie dapat bebaskan diri mungkin buat sementara waktu.
Tabahkan hati, jgn terlalu asyik berfikir, kadang2 perkara itu tidak seburuk yang disangka. Setiap insan ada susah senangnya...percayalah kin cukup kuat utk lalui ini. Kak tie yang lemah ini pun dah lalui macam2 peristiwa dan kini masih ada,dan merapu lagi. Kin jaga diri, jaga anak2,dan jaga org yang kin sayangi. Kak tie ada disini dan sudi mendengar .

kin hashim said...

terima kasihh buat semua... iu, kak tirana, atty, hasra, ummuwafi, azza, nrina, kak chik, reena dan kak tie.. terima kasih atas kata2 nasihat dan perangsang...sgt2 menghargainya :).

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Buat Kak Kin..

Huda doakan semoga segalanya dapat diatasi dengan baik..dalam setiap masalah, insyaAllah ada penyelesaiannya..Kak Kin kena sentiasa berdoa, Allah sayangkan umatNYA yang sentiasa bersabar dalam menghadapi dugaanNYA, kerana Allah ingin menguji sejauh mana keimanan seseorang..

Ujian dan dugaan itu adalah tarbiyah daripada Allah...daripadaNYA kita datang dan daripadaNYA juga kita kembali, jadi sebaik-baik tempat mengadu ialah kepada Allah Azzawajalla, Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang...Kak Kin banyakkan beristighfar, dan amalkan solat malam dan baca Al-Quran bagi mendapat ketenangan dan moga2 Allah memberi petunjuk ke jalan yang lurus dan jalan yang diredhai Allah..

Semoga Kak Kin terus tabah...:)

kin hashim said...

Terima kasih buat nurhuda_cahaya petunjuk..atas doa dan kata2 perangsang...sgt2 menghargainya :). (huda, nama anak dara k kin pun HUDA gak ...)

NoorGie said...

salam kin...agak lama kak G x jengah 'rumah' kin ni...x sangka pulak dalam diam kin ader problems...adat dunia dan kehidupan kin...tapi ingatla segala dugaan yang datang dari Allah itu sebenarnya di datangkan kepada kita kerana DIA mengetahui yang kita mampu menghadapinya...dan kak G yakin kin boleh dan insyaa Allah akan tabah menghadapi dugaan tu...walaupun kin x ceritakan dengan detail, tapi kak G pasti masalah tu mesti berat dan susah untuk ditanggung...banyak2 bersabar...kak G doakan semoga Kin terus tabah dan dapat menghadapi maalah ni dengan sebaik mungkin...dan semoga hidup kin sekeluarga kembali tenang dan gembira seperti boasa...INSYA ALLAH.....

kin hashim said...

terima kasih kak gie...really appreciate it :).

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).