Friday, June 27, 2008

Talam ubi kayu



Lama tak pos entri pasal makanan dlm nih.... :). asyik gambar jln2 jer...ok,ari ni ada buat talam ubi kayu. Sejak kecik,kueh ni kukenali sbg bingka ubi kayu. Tatkala menggoggle resipi bingka ubi kayu, semuanya jenis yg kena bakar. Tp, seingatku, kueh camni yg makku buat,guna cara kukus. Ooo..baru tau, rupanya nama sebenar dia talam ubi kayu :).

Pendek crita, dpt la resipi kueh ni dr ~sini~, trima kasih berkongsi resipi :). Ni kali ke3 buat kueh nih. Kali pertama, lebih krg 2 bln lepas, hasilnya memberangsangkan. 2 hari lepas tu,terus buat lagi. Tp kali ke 2 kurang jadi; agak keras :(. Kali ni,ok lah....boleh la tahan, walaupun rupanya kurang menarik :).

2 comments:

Zuriati said...

Kin, saya memang teringin sangat nak makan bingka ubi nih.. lama dahh.. hahah.. tahap kempunan doh. Kat sana ada plak ubi kayu eh, sini dok jumpe lagi ubi kayu nih. Tepung ubi ada lah :) .. Duk jauh2 ni mula laa rasa nk makan mcm2, nak masak pulak tak dok masa doh ni.. kalo Kin dekat ni, buleh gok saya gi rumah Kin.. hehhe.. dgn tak malunyer ;p

Masuk blog Kin tengok entri kuih ni plak, bertambah2 laa teringin tuh..[*can't help hihi]

kin hashim said...

hahahha.....sian tie.. bole la tra guna tepung ubi kot..tp, mesti tak jadi, sbb takde tekstur mcm ubi kayu...hehhhe...sib basik sini ada org jual ubi kayu! saya mmg suka kueh ni sejak kecik, tp, masa kecik2 dulu, suka makan yg putih jer..

sabo2 tie.....tak lama lagi doh nok blk tuh..buat list siap2 kueh apa nok makan, balik kekgi, hari2 order, mesti mak sanggup buat! hehehe..

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).