Wednesday, March 05, 2008

Homework lagi.... :).

I've been tagged again...by iu lagi... :). banyak beno iu ni bagi homework.... tapi tak pe ...sonok gak main tag-mengetag nih...heeehehe...hmmmm ...menarik juga tag kali nie... ada unsur2 ilmiah sket.

Let see how it is done.
Rules: (ada rules jugak..... :p)

1. Pick up the nearest book (of at least 123 pages)
2. Open the book to page 123
3. Find the 5th Sentence.
4. Post the next 3 sentences
5. Tag 5 people

Rule no 1~

Nak kena ambik nearest book, of at least 123 pages. Mmmmm...buku apa ye? Lama dah tak baca buku sebenarnye.... Toleh kiri, toleh kanan....mana buku yg tebal nih? Nampak buku ARGOS plak...hehhee... (kat Ireland/UK ada ARGOS, kat jerman ada tak iu? heeeheeh...)

Ni iu punya;
ok, i bacalah quran pages 123 and the 5th sentences

" Wanita - wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkan mereka di tempat tidur mereka dan pukullah mereka."


ic.. mengenai isteri yang nusyuz.. menarik..

and then the next 3 sentences..

Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. dan jika kamu khuwatirkan ada persengketaan antara keduanya, maka kirimlah seorang hakam drp keluarga laki - laki dan seorang hakam drp keluarga perempuan.

* Hakam ialah juru pendamai.
Alamak...iu baca Quran...ummuwafi pon baca buku ilmiah gak...takkan aku nak bagi ilmu dalam buku katalog ARGOS kot.... page 123 dia ada banyak gambo jam jer....(maklum la buku katalog...hehhee)

Tak aci la...kensel buku ARGOS...pilih buku lain plak...hmmm... nampak la buku 'PENDIDIKAN ANAK-ANAk DALAM ISLAM (jilid 1)' karangan Abdullah Nasih Ulwan, terjemahan oleh Syed Ahmat Semat. Buku ni ada 2 jilid, ada sahabat hadiahkan 6 tahun dulu...'hadiah kawen'..eehehe... (dah 6 tahun pon belum khatam lagi buku tuh...ish..ish...)

Rule no 2~


Buka page 123

ok...dah buke...


Rule no 3~

Find the 5th sentence.

Ok...ni 5th sentence dia...

"Khitan itu sunnat untuk lelaki, dan suatu penghormatan untuk wanita."

(ni terjemahan daripada satu hadis, hadis tu ayat ke 4 :p)

Rule no 4~
Post the next 3 sentences


Para ulama Hadis telah mengatakan bahawa Hadis ini dha'if (lemah) dari tinjauan sanadnya, dan Hadis yang dha'if, sebagaimana yang telah termaklum pada ulama fiqh, tidak boleh dijadikan hujah dalam mengistinbath (mengambil sumber) hukum-hukum syariat. Kalaupun dikira juga bahawa Hadis itu sahih, maka maknanya bahawa Rasulullah s.a.w. telah mensyariatkan khitan dan memerintahkannya, jadi jelaslah ia menjadi wajib. Dalam bahasa Arab, Sunnat bererti Thariqah, yakni perjalanan.
Sambung sket lagi la... (wat kije lebih sket nih...hehehe) sbb nak cukupkan satu paragraph penerangan pasal hadis tadi.

Apabila dikatakan Sanantu-lahu yakni Syara'tu-lahu, yakni aku telah mensyariatkan baginya. Jadi sabda Rasulullah 'Al-Khitaanu sunnatun lil rijaali', sunnat di sini bererti syariat.



Hmmmm....pasal 'berkhitan' rupanya ...

Rule no 5~
Tag 5 people

Hmmm...ni yg susah sket...ok lah, mula2 nak tag Jann la jugak. Sudi la terima jann yer... hehehe..Jann lagi jadi org bertuah pertama terima homework ni...heheeh... 4 orang lagi kiv dulu yer....


hadiah

2 comments:

iu rf said...

uishhh...rajinnye kak kin nie.. gut2.. ehehe.. tak aci gak la..main kiv2 nie..ngelatt yer... ;p

kin hashim said...

nak buat cane ayu...nak kena intai2 dulu sapa yg bertuah tuh...hehehe..

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).