Wednesday, December 10, 2008

3 minggu yg menguji.... part 1

Sekian lama berhajat nak cerita pengalaman lebih 3 minggu kat spital baru2 nih...ada juga yg bertanya, maaflah, lambat sket update...

Kat mana nak mula ya? Hmmm.... hari baby dilahirkan,.. Ooo ya...our new family member ni, namanya Hamdan :). Sebenarnya, Hamdan ni keluar lewat sehari daripada tarikh jangka, tidak spt abg2 sblm nih, yg keluar lebih kurang hampir 2 minggu lebih awal drp due date. Agak anxious jugak la, melewati minggu ke 38..sehingga due date, tunggu punya tunggu, saspen betul bila la baby nak keluar...sampaikan, kadang2 ada jugak terpikir yg bukan2... tapi, alhamdulillah, bila tiba masanya, dipermudahkan Allah jua.. :).

9/11/08, awal pagi sudah keluar tanda, tapi masih belum sakit...sehingga ke petang, barulah mula terasa contraction... Sementara menunggu contraction semakin kuat, buat persiapan utk ke hospital; siapkan keperluan anak3 untuk ditinggalkan kat rumah kawan... rumah kak Aida (x-housemate).

Lebih kurang jam 6 pm sampai di hospital, terus ke admission room. Hari tu Ahad, nasib baik tak ramai pesakit. Sakit masih boleh ditahan, jadi midwife buat prosedur biasa dulu; ambik urin, buat CTG (tengok contraction dan jantung baby), periksa tekanan darah...etc, lepas tu baru periksa jalan. Nurse kata, baru 4 cm.... siap bagi penerangan dgn tunjukkan gambarajah lagi :). Lepas tu dia bagi option; nak masuk antenatal wad dulu atau nak terus ke labour room.

Sebenarnya, selepas nurse periksa jalan, dah terasa contraction semakin luar biasa. Saya minta dihantar terus ke labour room, dan minta dipecahkan air ketuban untuk percepatkan proses bersalin.

Sorang midwife dari labour room datang menjemput, dan kami berjalan kaki ke labour room. Sampai di labour room, lebih kurang jam 7 pm. Bila nurse periksa jalan, dah pun 9cm! patutlah terasa sgt sakit....bila dipecahkan air ketuban, terus terasa nak push!

Suami di sisi setia memberikan semangat dan dorongan. 2-3 kali push, keluarlah baby untuk melihat alam dunia nih pada jam 7.38pm.... Beratnya hanyalah 3.04 kg; lebih ringan drp kakak dan abg2nya. Alhamdulillah...lega rasanya, terasa hilang kesakitan, rasa syukur dan gembira sgt bila si kecil diletakkan di dada, dan bila terdengar tangisan pertamanya... Ayah diberi peluang untuk memotong sendiri tali pusat :).



Bila dah selesai semuanya, saya dihidangkan tea panas dan roti bakar... ada juga extra untuk suami :). ....dan selepas tu dihantar ke postnatal ward...

Saya dan baby ditempatkan di public ward, tapi wardnya berupa sebuah bilik dgn 4 katil sahaja... oklah tuh... hehhehe... Malam tu, saya tidur bertemankan baby baru...malam pertama, baby tidak kuat menyusu, tapi saya yg tak dapat tidur lena, takut baby lapar...maklumlah, susunya hanyalah kolustrum..sikit sgt...tapi, baby tak pun meragam...tido lena je dia... :)

Esoknya, awal2 pagi lagi saya bertanyakan nurse; 'bila boleh balik?' ... baru saya tahu, rupa2nya di sini, selepas 3 hari baru dibenarkan pulang. Agak hampa; sebab terasa nak terus balik jer... tapi, nurse kata disebabkan saya bersalin anak ke 4, tanpa sebarang masalah besar, bolehlah dipertimbangkan untuk balik pada hari itu, dengan syarat baby dan ibu ok dan baby telah pun diperiksa oleh dr paediatrik. Lewat petang tuh, dr paediatrik datang periksa baby; overall dia berpuas hati dgn baby, cuma saya tak dapat mengesahkan yg baby telah pun buang air kecil, sebab setiap kali tukar nappy, bercampur dgn najis hitam baby....yg org kata 'tahi gagak' tuh... so, dia suruh tunggu sehingga esok pagi...untuk pastikan yg baby benar2 boleh buang air kecil....

Jadinya, malam ke2, saya masih di hospital bersama baby..... jam 3am, saya dapati nappy baby basah! gembiranya hati tak terkata...sebab tinggi harapan untuk balik rumah :). Awal2 pagi lagi saya call cik abe, utk bersiap2 ambik saya dan baby untuk balik rumah pagi tuh... tapi.....

Lebih kurang jam 9 am, bila nurse buat pemeriksaan pagi, sesuatu yg mengejutkan; didapati suhu badan saya mencecah 39.5 darjah C! Saya pun tak sangka, berkali2 nurse tu cek, tapi, memang masa tuh suhu badan saya tinggi!... hampa lagi harapan saya untuk balik rumah... disebabkan suhu badan yg terlalu tinggu, saya perlu diambil darah dan perlu dipastikan segala2nya ok sebelum saya balik.

Selain daripada terasa 'tidak sedap badan' disebabkan oleh demam, saya tidak terasa kelainan yg lain dan hanya menyangka itu adalah demam yg biasa2 je. Seharian hari tuh, ditemani suami, saya berehat di hospital dengan harapan suhu badan saya akan kembali normal dan saya dapat pulang keesokannya.

Malam ke 3, saya masih di hospital bertemankan baby.... Tidur saya malam tu agak terganggu...dengan baby yg lebih kerap terjaga untuk menyusu. Dan, saya juga didatangi oleh beberapa orang doktor bersilih ganti... darah saya juga diambil berkali2. Disebabkan badan yg letih, saya malas nak fikir apa2, dan menganggap itu prosedur biasa.

Awal pagi tuh, nurse bagitau; saya perlu di transfer ke labour room untuk close observation. Saya dipasangkan drip, dan diberi antibiotik. Baru saya perasan...mesti ada yg tak kena dengan diri saya.

Seawal jam 6am, saya ditransfer ke labour room, ke satu sudut pemerhatian rapi... Segala macam wayar diattach ke badan... dan saya juga dipasangkan urine catheter!

Bermulalah satu episode tambahan dalam diari hidup saya.....

to be continued!
Photobucket

9 comments:

Hasra_Razali said...

eiishh suspend nyer...seronok baca pengalaman org ni..leh wat 'bekalan' utk diri sndiri..cewaaahhh..ntah biler ler gamak nyer..:-)tk sabar nk tunggu next episod

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum

Akak..

emm...unsur2 kejutan hehehe..tak sabar tunggu cerita akak ni..:)

Tahniah...dapat baby comel ..moga jadi anak yang soleh, penyejuk hati ibu dan ayah ..:)

Huda bercuti sekarang ni, insyaAllah pertengahan thun depan praktikal kat sekolah dan insyaAllah akhir tahun depan habis..:)

Anonymous said...

Tahniah..
comelnya baby tu...
Semoga berbahagia dengan bertambahnya bilangan ahli keluarga :D

Unknown said...

Kin,

Tahniah atas kelahiran Hamdan, nama pun simple but meaningful. Kirim salam ngan Zali. Bila nak balik Mesia?

Mama Mia said...

salam kin...

suspense lah...
tak sabar nak tua cerita selanjutnya...
kita pulak before bersalin yg mcm2 cubaan...mcm2 prosedur...

NizA said...

kin...saspen nih...ape yg terjadi nih...

attyfir said...

kin tahniah ats kelahiran hamdan.

nak tau citer selanjutnya

Ibnurashidi said...

Salam Kak Kin..

fuss..tak dapat saya bayangkan kesakitan yang dikatakan separuh mati itu..sakitkan?

Kalaulah kat Mesir..untuk pengetahuan semua. Lepas je bersalin terus on de way balik rumah. Sebab style Mesir kasar2. Terus ibu berjalan bawa anak balik. Pengalaman orang kahwinla bagitau bukan saya.

Anonymous said...

Salam Kin,

Lama tak menjenguk ke sini. Hari ni tergerak hati plak nak buka blog Kin. Rupanya ada macam-macam 'surprises'. Apapun, yang penting Kin selamat, baby sihat.
Oh ya, Tahniah atas kelahiran baby ke-4. Alhamdulillah.. moga murah rezeki. Saya doakan semua yang terbaik utk Kin & family. Insya-Allah. Selamat berpantang ;)

Tie
Newcastle, Aust

Post a Comment

Sudi-sudikanlah sepatah dua kata...terima kasih daun keladi :).